Listan till kommunfullmäktige fastställd

Socialdemokraterna har fastställt listan till kommunfullmäktige i Östersund, där kända namn blandas med skrällar.

Välbekanta namn och rejäla överraskningar. Så kan man sammanfatta listan över S-kandidater till Östersunds fullmäktige, som partiets medlemmar beslutade om på måndagen. Våra kommunalråd AnnSofie Andersson, 62, och Anders Edvinsson, 51, toppar listan på första och andra plats.

En bit ner på listan återfinns överraskningarna: Tommy Eliasson Winter, 37, och Bobo Sollander, 32.

Tommy jobbar som alpin chef på Svenska Skidförbundet och är välbekant i idrottskretsar. Tommy är också nyligen invald som ersättare i Kultur- och fritidsnämnden.

– Det ska bli roligt att ställa upp i valet, säger Tommy. Jag kan bidra i idrottsfrågor, men också andra viktiga välfärdsfrågor.

Bobo Sollander kräver egentligen ingen närmare presentation. När den aktiva fotbollskarriären nyligen avslutats har han inträtt i rollen som Social coach i ÖFK.

– Jag är ny i politiken, men har alltid sympatiserat med Socialdemokraterna, säger Bobo.

Maria Nerpin är glad över nyförvärven.

– Vi tror att både Tommy och Bobo, med sina bakgrunder och nätverk kan tillföra mycket i vår laguppställning, menar hon.

Maria, 54, själv står på tredje plats följd av Niklas Daoson, 34, idag ordförande för Barn- och utbildningsnämnden. Mona Modin Tjulin, 44, ordförande för Vård- och omsorgsnämnden är på femte plats och Björn Sandal, 60, idag ordförande för Socialnämnden står på sjätte. Ordförande för Jämtlands Räddningstjänstförbund, Ida Asp, 34, samt Anton Waara, 34, ordförande för Jämtlands Gymnasieförbund står på sjunde respektive åttonde plats.

– Tillsammans med alla de andra kandidaterna har vi ett starkt gäng som är laddade inför valet och som kommer att ge järnet för Östersunds bästa, avslutar Maria Nerpin.

Stefan Fax, Maria Nerpin, Anders Edvinsson, Niklas Daoson, AnnSofie Andersson, Anton Waara,
Mona Modin Tjulin, Ida Asp, Elisabet Fjellström, Kholod Mahmood.

Maria Nerpin, 070 2055506

Ladda ner hela listan här!