Ordförande har ordet

Kära partikamrater,

Det som händer i världen och det som händer ända in i vardagsrummet i våra hem går inte med ord att beskriva. Vi vet inte riktigt vad vi står inför.
Det är ett virus som sätter hela världen i gungning och det har ännu ej nått oss med full kraft. Vad kommer att ske? Vad kan partiet göra, vad kan vi som politiker, förtroendevalda göra? Har vi makten att göra något?

Absolut att vi kan göra en massa. De främsta politikerna kan samverka över gränser, stå enade i kraftfulla beslut och visa på att solidaritet är honnörsordet samtidigt som vissa beslut drabbar människor. Jag tänker på de äldre som isoleras, jag tänker på barnen som inte får gå till skolan och jag tänker på alla arbeten som bara försvinner över en dag. Tack och lov att vi har en handlingskraftig regering.

Vad kan regeringen göra? Deras främsta mål är att begränsa smittspridningen och arbetar för att inte alla ska bli sjuka samtidigt för det låter ändå som att det är inte en fråga som handlar om du blir sjuk, utan när du blir sjuk.

Vad kan lokala politiker och förtroendevalda göra? I dessa tider är det vissa beslut som kommunen måste ta för att säkerställa vår välfärd, de måste rädda
kommande skatteintäkter. Östersunds kommun och Jämtland har väldigt många små företag med få anställda men tillsammans väldigt många och kommer vi inte tillrätta med en samverkan mellan näringsliv och kommun kommer det att bli många tomma lokaler med minskade skatteintäkter som direkt drabbar vård och omsorg men även många arbetslösa.

Som alla vet är ju jag verksam i besöksnäringen som är just nu väldigt hårt drabbad men jag tänker ändå, det finns de som har det värre. Jag tänker framförallt på alla våra anställda inom sjuk- & hälsovård och vissa som också  jobbar utan skydd, de äldre som isoleras mer än vanligt och såklart tänker jag på alla som är sjuka själva eller mister en anhörig. Jag tänker på de som inte har sina nära och kära nära men behöver hjälp och stöd.

Jag vill därför be er alla partivänner, lyssna, stötta, samverka och har ni blivit ofrivilligt lediga så hjälp till där ni kan och det är möjligt. Jag ber er också att inte bidra till ökad smittspridning men ring någon ni vet har det svårt, ensamt eller arbetar för mycket för andras bästa.

Är det någon som har blivit ofrivilligt ledig och är frisk kontakta gärna mig för vi behöver också hjälp för att kontakta våra medlemmar i riskgrupper för att säkerställa att dessa har den hjälp de behöver.

Mitt tel nr är

070-2055506
mail: [email protected]

Med mina allra bästa tankar och kärlek till er alla!

Maria Nerpin