Kultur och fritid

Den första budget debatten i opposition, sa Maria Nerpin igår på kommunfullmäktige. Det stämmer och det som också är nytt för första gången är att vi nu sitter med en Socialdemokratisk vice ordförande i nämnden. Det har det inte varit på många år. Tidigare var det Karin Thomasson (MP) som numera sitter i nya ledningen på regionen tillsammans med de blå gröna.

–  Jag har sett fram emot den här budgetdebatten och vi Socialdemokrater i nämnden  har jobbat hårt för att få fram bra förslag men också besparingar eller som den nya ledningen vill kalla det, effektivisteringar

– Tyvärr, fortsätter Maria Nerpin, så har vi inte fått den insyn som jag förväntat mig. När man frågat tjänstepersoner så har svaret varit att det är nyordning nu, oppositionen ska inte ha insyn. Det kallar jag nytt ledarskap.

7,1 miljoner kronor ska sparas på nämnden och vi Socialdemokrater är oroliga. Visst, detta är ingen tvingande verksamhet som bedrivs men är ändå så otroligt viktig för så många. Förbättrad folkhälsa är ett av målen i Agenda 2030 och där har vi ett ansvar som kommun. Därför måste vi fortsatt värna om friluftslivet, barn och ungas möjligheter till rörelse men det är också viktigt med kulturupplevelser.

Vi ser också att bidragen till olika organisationer som tex bildningsförbund är viktiga, likaså att vår kulturskola och bibliotek får de resurer som behövs.

Till sist men absolut inte minst viktig är vår satsning på fritidsgårdarna. Det har hänt mycket i ungdomarnas värld de senaste åren. De har blivit mycket rörligare och inte minst genom att sociala media också bidrar till ett bredare kontaktnät så  har trycket på vissa fritidsgårdar blivit större. Det är viktigt att se över de upphandlade tjänsterna och hur man kan jobba framåt.  Att göra något utöver vad som är upphandlat och att de pengarna man får ska räcka till något extra i verksamheten går inte idag. Därför har Anton Waara och jag skrivit en motion som handlar om just detta och som kommer att behandlas till hösten 2019.

Motion Mer aktiviteter för unga! (1)